Startend ondernemer? Investeer in SEO!

Startend ondernemer? Investeer in SEO!

Als beginnend ondernemer heb je tegenwoordig heel veel verschillende manier om klanten te krijgen. Grote kans echter dat je website hierbij een belangrijke rol speelt. Waarschijnlijk heb je toen je begon met je bedrijf een mooie website laten maken of ben je zelf aan de slag gegaan. Na de livegang van de website, begint het echter pas. Op dat moment wordt het belangrijk dat je ook voldoende verkeer naar je website gaat aantrekken. Ook dit kan weer op verschillende manieren. Zo kun je actief aan de slag gaan met social media, kun je betaald verkeer aantrekken via online advertenties en kun je organisch verkeer via Google gaan binnenhalen. Dit laatste wordt ook wel SEO genoemd. Als (startend) ondernemer kan je dit veel opleveren.

Voordelen van SEO

Het grote voordeel van organisch verkeer is dat dit een vorm van duurzaam verkeer is. Dit betekent dat je langer plezier gaat hebben van je investering. Als je website namelijk goed rankt binnen Google, dan blijft dit waarschijnlijk zo voor een langere periode. Je ontvangt dus voor een langere periode verkeer. In tegenstelling tot social media waarbij je steeds opnieuw moet blijven posten of adverteren waarbij je elke dag opnieuw geld moet uitgeven.

Een ander voordeel is ook dat je autoriteit uitstraalt als je bovenaan in Google staat. Veel mensen slaan advertenties over, maar hebben vertrouwen in de organische zoekresultaten. De kans dat iemand via organisch verkeer converteert en klant wordt is dus meestal ook groter dan bij adverteren.

Nadelen van SEO

Natuurlijk zijn er ook nadelen van SEO. Zo duurt het langer voordat je de eerste resultaten ziet. Ook ervaren sommige ondernemers SEO als moeilijker dan bijvoorbeeld social media. Hierdoor laten veel ondernemers SEO links liggen. Dit is juist weer een voordeel voor de groep die er wel mee aan de slag gaat, zij zullen sneller hoog ranken!

Een SEO scan laten uitvoeren

Een website kan van de buitenkant heel mooi uitzien, maar dit betekent niet direct dat deze ook optimaal werkt voor SEO. Hoe weet je nu of jouw website goed in elkaar voor SEO oftewel dat deze goed gaat ranken in Google en veel organisch verkeer gaat aantrekken? Een verstandige keuze is om in dat geval een SEO scan te laten uitvoeren. Een SEO scan wordt vaak gratis aangeboden door een SEO specialist. Tijdens de scan wordt je website op verschillende punten geanalyseerd. Zo wordt er gekeken naar de snelheid van de website en de technische kwaliteit. Er wordt echter ook gekeken naar de content en de relevantie voor de zoekwoorden. Op die manier wordt er een compleet rapport gemaakt met aanbevelingen om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. En weet je niet welke stappen je daarna kunt ondernemen? Dan kan de SEO specialist dit vaak ook voor je uitvoeren.

Artikel geplaatst in samenwerking met https://www.renegreve.nl/